Ben jij op zoek naar horeca interieur inspiratie voor de opening of verbouwing van jouw restaurant, bar of hotel? Zoek dan niet verder. In dit artikel vindt je horeca interieur trends en achtergrondinformatie over klant welzijn om jou te inspireren en te helpen bij de inrichting van jouw horecazaak. Zo biedt jij een moderne gastvrije horeca beleving én voelen gasten zich prettig bij jou.
Trends
Hieronder een viertal trends op het gebied van horeca interieur.
Ronde vormen
Rondingen en welvingen. Dat is op dit moment een trend in de interieurwereld. Opvallend is dat er ook veel naar gewelfde bar designs wordt gezocht. Hieronder een bar variant waarbij je goed kan werken en klanten je goed kunnen bereiken. (bron foto)
Onderstaande afbeelding heeft een interieurontwerp met ronde vormen aan de muur en in de meubilair. Door de ronde nissen maak je effectief gebruik van ruimte zonder dat je de tafels te dicht op elkaar staan. (bron foto)
Hieronder een ronde bar. Het is vanaf alle zijden bereikbaar en letterlijk het middelpunt van de ruimte. (bron foto)
Bijzondere plafonds
Een andere trend van het moment zijn bijzondere plafonds. Niet langer saai en over het hoofd gezien maar juist onderdeel van het interieur. Hieronder is gewerkt met stoffen voor een bijzondere en luxe uitstraling. (bron foto)
Hieronder inspiratie voor een art deco touch in jouw restaurant, hotel of bar. Abstracte vormen gecombineerd met een abstract sterrenhemel concept. (bron foto)
Je kunt het zo gek niet bedenken of het is wel mogelijk. Hieronder een plafond met een watereffect in roestvrij staal. De verticale lichten vergroten het ondersteboven effect. (bron foto)
Planten
Zowel in kantoren als in de horeca is het een trend om kamerplanten te gebruiken als decoratie, het zogenaamd biofiel ontwerp. Biofiel betekent ‘liefde voor het leven’ en in dit geval: liefde voor levende systemen. Hieronder een voorbeeld van een plafond met planten. (bron foto)
Hieronder een ander voorbeeld van een interieur met planten. Groen doet wat met mensen en dit kan een bewust onderdeel zijn van de klantbeleving. (bron foto)
In plaats van behang met plant design kan je ook kiezen voor echte planten aan de muur. Hieronder een voorbeeld ter inspiratie. (bron foto)
Urban
Urban (oftewel verstedelijking) is een andere trend die nog steeds sterk aanwezig is. Het gevoel van een stad in een interieur verwerkt met materialen zoals (roestvrij) staal, glas en industriële vormen. Hieronder een origineel urban voorbeeld met graffiti als designelement. (bron foto)
In de afbeelding hieronder vind je inspiratie om bestaande industriële elementen op te nemen in het ontwerp. Het meubilair heeft dezelfde strakke en sobere uitstraling. (bron foto)
Hieronder een ander voorbeeld waarbij je de sobere materialen zoals baksteen en hout uit het straatbeeld terugvindt in het interieur. (bron foto)
Klant welzijn
Horeca inrichting is niet zomaar een leuke aankleding van een ruimte. Het heeft veel invloed op de beleving van jouw gasten. Ze zijn niet alleen op zoek naar gezelligheid maar naar een totaalbeleving waarbij goed eten, interieurontwerp, service en sfeer samenkomen.
Stoelen
Comfortabele stoelen zorgen ervoor dat een klant prettig zit. Zoiets simpels als prettig zitten is ontzettend belangrijk voor de horeca. Hoe langer de gast blijft zitten hoe groter dat kan dat hij of zij het naar de zin heeft en hoe meer kans op meer omzet.
Licht en muziek
Ontwerpers weten dat je met licht een eigen sfeer kan neerzetten. Hieronder een voorbeeld waarbij gekozen is voor warm licht verdeeld over verschillende lichtbronnen. Er is voldoende licht om te zien wat je eet zonder dat het koud en klinisch aanvoelt.
Licht kan bijdragen aan de stijl en ambiance maar helaas kan het ook storen. Ideaal is het een lichtsterkte waarbij de klant niet eens doorheeft dat het er is, maar wel bijdraagt aan de beleving.
Te fel is licht is echter relatief. Het is belangrijk om rekening te houden met de kleuren. Onderstaande lampen kunnen bijvoorbeeld erg fel zijn in een witte omgeving maar in de donkere omgeving brengen ze juist een (sprookjesachtige) sfeer
Voor geluid geldt hetzelfde. Te luide muziek of achtergrondruis maakt ook dat je niet prettig kan eten of converseren. Denk bijvoorbeeld eens aan een galmende ruimte waarbij je steeds afgeleid wordt door de echo. Zoek daarom naar een fijn volume waarbij goed te converseren is en bijdraagt aan de beleving.
Styling
Voordat je aan de styling van jouw horeca interieur begint, is het handig om eerst helder te hebben wat je wil uitstralen. Ga je voor modern, klassiek of trendy? Als je dat duidelijk hebt, kan je dat concept toepassen op meubels, muren, gordijnen, maar ook in de bloemen, planten en voor een goede menukaart. Eigenlijk draagt alles in die ruimte bij aan die sfeer
Hieronder een idee van klassiek horeca interieur zoals je die in Frankrijk kunt vinden.
Is zowel trendy als klassiek niet de horeca inrichting waar je naar op zoek bent? Ga dan naar voor een modern interieur, oftewel een interieur uit deze tijd.
Stijl doet bewust en onbewust iets met mensen. Soms voel je jezelf ergens niet prettig, maar je kan er niet precies een vinger op leggen. Kleur, ruimte-indeling en licht heeft een effect op mensen. Voor een horecaondernemer is het van belang om een interieurontwerp te kiezen waardoor klanten willen blijven en terugkomen.
Tips voor meer inspiratie
Heb je nog niet helemaal helder wat de de beste stijl voor jouw horeca interieur is? Stel dan een moodboard samen. Dit is een collage van allerlei afbeeldingen die jou aanspreken. Het mooie van een moodboard is dat je overzichtelijk hebt wat je mooi vind. Zo kan je makkelijk verbanden zien. Geen zin om te knippen en te plakken? Maak dan een account aan op Pinterest om een digitaal moodboard te maken.
Ben je op zoek naar meer inspiratie en vind je het belangrijk om op de hoogte te zijn van de laatste trends qua horeca inrichting? Kijk dan vooral op de Pinterest Predicts pagina van Pinterest Business. Dit is ook de bron van veel foto’s in deze blog. Hier vind je hun voorspellingen voor de laatste trends. Waarom Pinterest? Dit social media platform wordt door miljoenen mensen gebruikt en heeft daardoor goed zicht op waar mensen naar zoeken.