In de meeste gevallen staat uw auto op twee plekken lang stil, namelijk thuis of op de zaak. Hierdoor biedt de laadpaal voor thuis en/of voor op de zaak de ideale oplossing voor alle elektrische rijders in Nederland, om zijn of haar auto op te laden.
Naast het feit dat de accu altijd helemaal is opgeladen als u van huis rijd, is de laadpaal voor thuis ook de goedkoopste manier om elektrisch te rijden. Dit komt omdat men thuis kan laden tegen het normale stroomtarief, dit komt gemiddeld neer op 23 cent per kilowattuur. Indien de elektrische rijder er voor kiest om gebruik te maken van een openbaar oplaadpunt, afhankelijk van de aanbieder, zijn de kosten per kilowattuur 50 tot 200% meer!
Welke laadpaal voor thuis is het beste voor mij?
Het is niet eenvoudig om een keuze te maken welke laadpaal nu eigenlijk het beste bij uw past, kijkend naar uw thuissituatie in combinatie met uw elektrische of hybride auto. Om een afweging te maken dus alle verschillende soorten laadpalen, is het belangrijk om naar drie variabelen te kijken:
- Laadsnelheid van uw auto
Als eerste is het belangrijk om te kijken wat de laadsnelheid is van uw auto. De laadsnelheid van een elektrische of hybride auto kan verschillen van 3,3 kW tot 22 kW per uur, vaak ook aangeduid als kWh. De laadsnelheid is afhankelijk van het laadvermogen van uw auto. Hoe hoger het laadvermogen van uw auto, hoe sneller de accu weer vol is. Vaak hebben elektrische auto’s met een hoge laadsnelheid bijna altijd een grotere accu.
Benieuwd naar de laadsnelheid van uw elektrische of hybride auto? Klik dan hier.
- Type laadpalen
Om uw auto thuis op te laden heeft u de mogelijkheid uit verschillende type laadpalen. Deze type laadpalen zijn voorzien van een type 1 of type 2 stekker, afhankelijk van het merk/model auto.
De volgende laadpalen zijn de meeste voorkomende modellen in de EV-sector:
Aantal kW | Aantal fasen | Aantal ampère |
3,3 kW | 1 fase | 16 A |
7,2 kW | 1 fase | 32 A |
11 kW | 3 fase | 3 x 16 A |
22 kW | 3 fase | 3 x 25 A |
Belangrijk:
- U kunt géén laadpaal gebruiken met een type stekker anders dan de aansluiting van uw auto. Deze moet gelijk te zijn of u dient een verloopstuk te gebruiken.
- U kunt altijd een laadpaal gebruiken die een hoger of lager laadvermogen heeft dan de accu van uw auto. Indien u kiest voor een laadpaal met een groter laadvermogen dan de accu van uw auto, dan zal de accu niet sneller geladen worden. De accu laadt het maximum vermogen waarvoor de accu gemaakt is. Echter wanneer u een laadpaal koopt met een lager laadvermogen dan wat de accu van uw auto maximaal kan laden, is dit mogelijk alleen zal de accu langzamer laden.
- Huidige aansluiting in uw meterkast
Indien u uw auto sneller wilt opladen, heeft u uiteraard ook meer stroom nodig. De stroom komt via de meterkast uw huis binnen, afhankelijk van het bouwjaar van uw huis is de meterkast in Nederland standaard voorzien van:
- 3 x 25 ampère, dit geldt voor de meeste Nederlandse huizen
- 1 x 35 ampère, dit geldt voor de wat oudere huizen
- 1 x 25 ampère, dit geldt voor de oude huizen
Bij de meeste Nederlandse huizen geldt dus een aansluiting van 3 x 25 ampère. Dit betekent dat u 3 keer, maximaal 25 ampère kunt gebruiken. De eerder beschreven laadpaal van 3.3 kW gebruikt 16 ampère en kan dus zonder uitbreiding van de meterkast worden aangesloten.
Een laadpaal met een vermogen van 11 kW verbruikt 3 x 16 ampère. In principe kan deze ook direct worden aangesloten bij u thuis, alleen kunt u op het moment van het laden van uw auto weinig tot geen andere elektrische apparaten gebruiken.
Kortom u kunt een laadpaal met een 3.3 kW laadvermogen zonder extra maatregelen direct aansluiten. Indien u sneller wil laden dan dit laadvermogen, dan zal de aansluiting van uw meterkast verzwaard moeten worden door uw netbeheerder.
Beste laadpaal voor u thuis
Op basis van de hiervoor benoemde variabelen, kan u een keuze maken op basis van uw voorkeuren. Indien u weinig kosten kwijt wil zijn aan uw laadpaal en de snelheid van het laden geen belangrijk aspect is. Kunt het beste kiezen voor het normaal laden van uw auto doormiddel van een 3.3 kW laadpaal.
Wilt u echter het maximale uit uw elektrische auto halen, beschikt de auto over een hoog laadvermogen en dient deze super snel te worden opgeladen? Kies dan voor een 11 of 22 kW laadpaal. Hierbij is het wel nodig om de aansluiting in uw meterkast te laten verzwaren door uw netbeheerder. De eenmalige kosten, afhankelijk van uw netbeheerder, hiervoor zijn tussen de 500 á 1000 euro. Ook zal er hierdoor jaarlijks een hoger vastrecht worden gerekend, deze kosten kunt u ook terugvinden bij uw netbeheerder.
Kijk hier als u meer te weten wilt komen over de installatie en andere kosten van een laadpaal voor thuis.